- براساس معني مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسيون داخلي عبارت است از: «هماهنگ سازي طراحي شده براي به جلوه درآوردن رنگها، اثاثيه و ساير اشياء در يک اتاق يا ساختمان به صورت هنرمندانه».
با اين حساب همه ما هنگامي که خانه خود را تزئين و درباره بهترين چيدمان مبلمان منزلمان فکر ميكنيم، نقش يک دکوراتور داخلي را بر عهده ميگيريم. با اينهمه، دکوراسيون داخلي همانند ساير هنرها، داراي سبک و ريزهکاريهاي متفاوتي است که براساس سليقهها و نيازهاي دوران، دستخوش تغيير ميشوند.آيا دکوراسيون داخلي حرفهاي پرطرفدار است؟
برخلاف تصور عامه، تعداد دکوراتورهاي داخلي بسيار بيشتر از آن است که همه تصور ميکنند و حتي برخي از آنان در زمره مشاهير دنياي امروز هستند، گرچه شايد به شهرت طراحان مد و يا هنرمندان ديگر رشتهها نباشند، اما با اين وجود بسياري از دکوراتورهاي داخلي از راه طراحي درآمد بسيار بالايي نيز کسب ميکنند. شايد دليل اصلي ناشناخته ماندن آنها اين باشد که در واقع طراحي داخلي از اواسط قرن بيستم به صورت مبحثي مطرح درآمد، گرچه قدمت آن بيش از نيم قرن است. به هر حال در دنياي امروز بيشتر تجربيات زندگي افراد در فضاهاي بسته و داخلي به دست ميآيد. شايد ما اوقاتي را براي تفريح و هواخوري و فرار از زندگي بسته در فضاي آزاد بگذرانيم، اما همين شادي فرار از محيط بسته، نشان دهنده کثرت اوقاتي است که در اتاقها سپري ميکنيم. به همين دليل دکوراسيون داخلي مناسب، بهترين راه حل براي بهبود وضعيت کاري، تحصيلي و زندگيمان ميباشد.تاريخچه دکوراسيون داخلي
آيا تاکنون از خود پرسيدهايد که پيشينه اين هنر به چه زماني باز ميگردد؟ مطمئناً علاقه انسان به تزئين و آرايش محل زندگياش امري تازه نيست حتي اين احتمال وجود دارد که نقاشيهاي دوران غارنشيني، سواي مسئله اطلاعرساني، نقش تزئيني نيز داشتهاند.
به هر روي، هنگامي که در سال 1922، هاوارد کارتر (Howard Carter)، باستان شناس بريتانيايي، مقبره توتنخامون (Tutankhamen) را گشود؛ نقاب طلاي خالص، جواهرات ظريف و اشياء تزئيني که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود، بينشي وسيع درباره چگونگي زندگي مصريان و علاقه آنان به تزئينات و طراحي را در اختيار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجويي دنبالهدار و منجر به تجلي يافتن شکوه سبک اوليه مصري شد.
حفاريهاي اوليه نشان داد که حتي بينواترين خدمتکاران مصري هم، لوازم روزمره خانهشان را تزئين ميکردهاند، امري که براساس استاندارهاي فعلي در خور توجه است اينكه مصريان هرگز به راحتي رازهاي خود را برملا نميکردند، به همين روي مشخص نيست که دقيقاً علاقه و انگيزه آنان براي طراحي از کجا سرچشمه گرفته است. فرضيهها و استدلالهاي مستمري در اين زمينه مطرح شده است. آنچه ميدانيم اين است که سبکهاي آغازين طراحي از مصر نشأت گرفتهاند.
روميها اساتيد مسلم طراحي بودهاند و هنوز هم از بسياري جهات، خصوصاً در زمينه طراحي کلاسيک، سرآمد طراحان جهانند. علاقه وافرشان به اشياء زيبا و سبک آسايش طلبانهشان در آثار به جامانده کاملا قابل ملاحظه است. آنها علاقمند بودند تا ثروت و موقعيت اجتماعيشان را به نمايش بگذارند و به زندگي مجلل و سبک پر زرق و برق تمايل داشتند. به دليل موفقيت آنان در زمينه طراحي داخلي، حتي با معيارهاي نوين هم هنوز در زمره بهترينهاي اين هنر محسوب ميشوند. ميزان آسايش و نقاشيهاي زيباي فضاي داخلي خانههايشان که به صورت نقاشي ديواري و موزائيککاري کف جلوهنمايي ميکرد، از شگفتآورترين موفقيتهاي طراحي داخلي آن زمان بوده است. آنها با تمامي آراستگي و آذيني که ميتوانستند متصور شوند مبلمان، ميزهايي با پايههاي پنجه مانند، صندلي، اثاثيه خاص و مبلمان راحتي را طراحي ميکردند و ميساختند. ضيافتها و شيوه زندگي مجلل مهمترين بخش هستيشان بود و از اينرو اين امر را در آرايش خانههايشان متجلي ميساختند.
برخلاف روميان، يونانيها در زمينه دکوراسيون داخلي چندان شهره نبودند و شهرت اصليشان به خاطر سبک معماري فوقالعادهشان است که هنوز هم در شهر آتن قابل ملاحظه است.
پس از سقوط امپراطوري روم و اشاعه مسيحيت، سبک سرد و صومعه مانندي بر دکوراسيون داخلي خانهها حکمفرما شد. شيوههاي کلاسيک، آزادي طراحي، زيباييدوستي و تجملپرستي رومي جاي خود را به تختههاي تيره و خانههاي بيتزئين دادند.
گرچه هنرمندان دوران گوتيک، سعر کردند تا حدي از اين بيپيرايگي بکاهند، اما عملاً اين سبک تا زمان ظهور رنسانس حکمفرما بود. با تولد دوباره آزاديهاي هنري؛ زيبايي و تزئين، مجدداً به خانهها بازگشت. تعدد هنرمندان به نامي که پس از رنسانس با آنها روبرو ميشويم، خود گواهي بر اين امر است.
در ملل شرقي نيز علاقه به دکوراسيون داخلي زيبا کاملاً آشکار است. مبلمان و تزئينات چيني، فرشهاي ايراني، صدفکاريهاي ژاپني و مجسمهها و نقاشهاي پر رنگ و لعاب هندي، همه نشان دهنده علاقه اين ملل به زيباسازي فضاي زندگيشان است. گرچه سبک دکوراسيون داخلي شرقي با شيوه غربي آن تفاوتهاي بسياري دارد.
با اين همه اگر علاقمنديد تا به عنوان يک دکوراتور داخلي حرفهاي به کار مشغول شويد، بهتر است پيش از هر کاري به مطالعه دقيق و کامل تاريخ هنر و معماري بپردازيد تا کاملاً با انواع سبکها و شيوههاي مرتبط با اين حرفه آشنا شويد. بسياري از طراحان داخلي سرشناس، سبکها و مبلمانهايي را به نام خود به جا گذاشتهاند. گرچه ساختمانها و فضاي داخلي آنها بايد سبک و شيوه زندگي زمان خود را منعکس کنند، اما اين عمل بدون آگاهي از پيشينه آنها ميسر نميشود. بسياري از طراحان داخلي با آميختن چند سبک و حتي به کار بردن المانهاي شرقي و غربي در مکاني واحد، فضايي را خلق ميکنند که علاوه بر تنوع و زيبايي، آرامشي خاص را براي ساکنينش به ارمغان ميآورد.دکوراسيون داخلي(Interior Design) که به عنوان يک حرفه، يک هنر و يک صنعت در دنيا شناخته شده، بهينهسازي فضاهاي داخلي ساختمانها به منظور انجام فعاليتهاي روزمره يعني زندگي و کار است.بخش اعظم عمر ما در فضاهاي داخلي بناها سپري ميشود. اين فضاها محيطي را ايجاد ميکنند که پاسخگوي نيازهاي اساسي ما نظير نياز به سرپناه بوده و بسياري از فعاليتهاي ما در آن صورت ميگيرد. همچنين آنچه به يک بنا روح ميبخشد، فضاي داخلي آن است. بنابراين ميتوان گفت کيفيت فضاي داخلي از يک طرف تأثير مستقيمي بر نحوه انجام فعاليتهاي ما در آن دارد و از طرف ديگر نگرش، احوال و شخصيت ما را تحت تأثير قرار ميدهد. بر اين اساس، هدف طراحي داخلي، بهبود عملکرد فيزيکي و رواني فضا براي راحتسازي زندگي در آن است.فضاي معماري بدون دکوراسيون داخلي يا اصلاً قابل استفاده نيست و يا در صورت قابل استفاده بودن، کارآيي لازم و بهينه را نخواهد داشت.دکوراسيون داخلي زندگي همه آحاد جامعه را تحت تأثير قرار ميدهد و تأثيرات آن در زندگي به وضوح قابل مشاهده است. از اينرو موضوع دکوراسيون داخلي به هيچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانههاي اعياني نيست. دکوراسيون داخلي ميتواند براي کل جامعه و طبقات کمدرآمد هم مفيد باشد.اگر قناعت را اصل اساسي امروز جامعه بدانيم و قصد داشته باشيم امکان زندگي راحت را در فضاي 40 يا 60 متري آپارتمانها فراهم کنيم، دکوراسيون داخلي يک ضرورت گريزناپذير خواهد بود. دکوراسيون داخلي ميتواند به ما نشان دهد که در اين فضاي کوچک چطور و با چه وسايلي بايد زندگي کنيم.از آنجا که دکوراسيون داخلي در ارتباط مستقيم با ويژگيهاي روحي ـ رواني انسان قرار دارد، بايستي براي نيل به يک طرح مطلوب، ويژگيهاي رفتارهاي انساني در فضاهاي داخلي زيستي اعم از عمومي و خصوصي، در طراحي به دقت مورد توجه قرار گيرد. از اينرو طراح به هنگام طراحي فضاي داخلي با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثيري که ميخواهد آن فضا بر استفادهکننده داشته باشد.دکوراسيون داخلي طيف گوناگوني از عناصر و مؤلفهها از قبيل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، ديوار، عناصر کارکردي و تزييني و مبلمان را در برميگيرد. اين عناصر ابزارهاي کار طراح هستند که همگي بايد بطور هماهنگ و متناسب در يک طرح مرتبط و خوشايند قرار گيرند.دکوراسيون داخلي که در حد واسط ميان معماري و طراحي قرار ميگيرد، به همان ميزان که شامل جنبههاي کاربردي، ساختاري و فني ميشود، طراحي تجسمي و جنبههاي بصري و زيباييشناسانه را نيز در بر دارد. از اينرو دکوراسيون داخلي اغلب در رديف هنرهاي تجسمي به حساب آمده است و براي موفقيت در آن، بايستي تا حد نسبتاً زيادي با عناصر و اصول طراحي تجسمي و مبادي سواد بصري آشنا بود.اگرچه دکوراسيون داخلي امروزه به عنوان يک تخصص شناخته ميشود و محدوده بسيار وسيعي را در بر ميگيرد، اما از آنجايي که اين رشته در ارتباط مستقيم با فضاي داخلي خانه و زندگي روزمره ميباشد، شناخت الفباي دکوراسيون داخلي و تبيين مباني آن به زبان ساده براي عموم مردم و بويژه زنان خانهدار، به قابل فهم کردن آن و برخوردي علمي با اين پديده خواهد انجاميد و در نهايت تأثيري عميق بر کيفيت فضاهاي زيستي جامعه ما خواهد داشت. از اينرو بنا داريم طي يادداشتهايي به مباحث مختلف دکوراسيون داخلي بپردازيم و با بهرهگيري از اصول طراحي تجسمي و سواد بصري و نيز با استناد به نمونههاي موفق دکوراسيون داخلي خانه در سطح جهان، دانش و آگاهي افراد خانواده را در اين خصوص افزايش دهيم. در اين يادداشتها سعي خواهيم نمود با ذکر نکات کليدي و کاربردي در مورد کيفيت فضاهاي داخلي خانه، شما را نسبت به محيط و فضاي اطرافتان و عناصر موجود در آن حساستر کنيم و تواناييهاي علمي و كاربردي شما را در زيباسازي محيط خانه و بهبود کيفيت فضاهاي آن افزايش دهيم.دکوراسيون منزلدکوراسيون داخلي اتاق خوابدکوراسيون داخلي پاسيودکوراسيون داخلي اداريدکوراسيون داخلي داخل خانهدکوراسيون داخلي اتاق بچه
?) چيدمان سنتي قاجار که زمان نزديکتري به ما دارد، اغلب از روکش قرمز تيره «لاکي» استفاده ميکند. صندليهاي چوبي با رنگ سبز باز و روکشهاي لاکي، صندوقچههاي سبز روشن با نقاشي گل مرغ و مخده «بالش هاي بزرگ براي لم دادن» از مخمل قرمز خصوصيات اين معماري را نشان ميدهد، کف پوش قاليکاشان و کاشمر با اين دکور هماهنگ هستند.
?) اين مهم است که از چه سبک و مادهاي استفاده ميکنيم. براي مثال، ميزهاي گرانقيمت خاتمکاري با فرشهاي کرم قهوهاي ـ شتري و طرح منظم بته جقه هماهنگ ميشود و منبت با قاليهاي کاشان رنگين تناسب دارند.
?) فضاسازي کنيد. مکانهاي تاريخي به خصوص خانههاي قديم مانند کاخ صاحبقرانيه تهران، بروجرديهاي کاشان و زينتالملک «نارنجستان» شيراز هنوز حال هواي تازه و خوش گذشته را دارند، با دقت در اين مکانها فکر شما متمرکز ميشود.
?) خرت و پرت سنتي نخريد حتي در فضاي سنتي هم فکر ما احتياج به نفس کشيدن دارد، شمعدان و اتو و کشکول و شمشير معرق و... جز شلوغي و هزينه اضافه براي شما چه دربردارند.
?) يک آب نما به ياد حوض خانههاي قديمي، چيدن مخدههاي بزرگ با رنگهاي سنگين و قلقل سماور، از هر چه فکر کنيد سنتيتر است. چاي را از سماور زيبا روي يک مخده مخمل بزرگ بنوشيد.
?) پردههاي کلفت سبز با بته جقههاي قرمز، مخمل زرشکي با شرابه طلايي و پردههاي سرمه دوزي دستي براي محيط سنتي شما مناسب است.
?) اجزاي کوچکتر را با دقت انتخاب کنيد. براي مثال، روميزيها را با پرده و مبل هماهنگ کنيد و سماور و لالهها را جاي مناسبي قرار دهيد. حتي در دکور سنتي کاربرد و قابل استفاده بودن اولين و اولويت است
.
۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه
دکوراسيون داخلي
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر